Heren,
na dit weekeind heb ik een paar dingen gemerkt aan de Clio die ik zou willen veranderen.
een lijstje:
1) Banden (voor & achter )zijn moeillijk warm te krijgen ook al staan ze op 1.9 toespoor langs elke kant (-3.8 dus) met -2.2° Neg. Camber op elk wiel
2) Kontje is nogal schuiverig
3) de wagen "voelt" te zwaar aan (is deels mijn eigen fout ook, ben geen lichtgewicht)
Punt 1
heb ik gemerkt na mijn 1e opwarm rondje. De bedoeling was om "rustig" te rijden op een circuit waar ik die dag nog niet gereden had (en niet wist hoe de baan lag) (Nordschleife trouwens). Ik heb "rustig" gereden maar de clio toch laten werken, voornamelijk in de bochten. Uiteindelijk gemerkt na het 1e rondje dat de banden wel al opgeruwd waren, maar niet warm. Ik kon ze namelijk nog gewoon aanraken en ze waren niet speciaal warm te noemen. (niet meer of minder dan "gewoon" snelweg werk"
Ik had ook het gevoel dat ze (omdat ze te koud stonden) niet genoeg grip hadden.
Koud staan ze op 2Bar voor, 2.1 Achter (warm nog niet kunnen meten, te lang in file gestaan bij afrijden van de ring om accuraat te kunnen meten)
Nu is de vraag, "wat doe ik verkeerd" (en antwoord nu niet "je gaat niet snel genoeg", dat is de bedoeling van een opwarm rondje, om niet voluit te gaan maar wel op te warmen).
Met 1.9 toespoor langs elke kant zou ik denken dat de banden van zichzelf al vrij goed zouden opwarmen. Zeker als je even 20Km aan bochten gaat beginnen nemen & hier en daar goed in de remmen.
Banden zijn trouwens:
yokohame Advan Neova AD08
Puntje 2:
Het welbekende clio fenomeen, de kont schijft naar mijn zin te snel. deze is nog niet speciaal laag gelegd (momenteel loopt de band 195/50/R15 ongeveer gelijk met de wielrand). Dit zal deels ook aan punt 1 hangen vermoed ik. Bij Adenau Forst ging de kont al gelijk schijven.
Hier weet ik dat ik ofwel een Clio 2 RS achteras kan overbouwen (geen "echte" optie moet ik eerlijk zijn ... toch niet op korte termijn) of de kont nog lager leggen (moet nog gebeuren maar ik zoek eerst nog een nieuwe, kleinere, einddemper).
Ik vraag mij gewoon af of er nog dingen zijn. Zowizo komt de kooi er nog in op korte termijn (of toch allesinds de achterste helft) en ben ik van zin de batterij naar achter te verhuizen. Dat is al "iets" van gewicht & stijfheid achter die er bij komt, maar als ik de achterkant omlaag leg & de kooi er in wissel ik wel heel het achterste interieur & reservewiel + reservewielkooi voor een slordige 10-15 kilo aan chroomstaal & misschien 15kilo aan batterij.
In het "slechtste" geval kan ik een reservewiel langs binnen op de kooi monteren, dan heb ik nog een reservewiel, en ik heb nog wat extra gewicht... maar dat is ook niet de bedoeling op zich. De bedoeling is enkel het essentiële aan gewicht te behouden, al de rest er uit.
puntje 3:
De wagen voelt heel "zwaar" aan. vooral in de bochten voelt hij niet zo licht als ik zou willen dat hij voelt. Deels is dit ook mijn eigen schuld (zoals gezegd ben zelf ook geen lichtgewicht) maar ik vroeg mij ook af wat ik hier nog aan kan doen ?
Plan is zowizo om tegen volgend seizoen kuipjes er in te steken, dan komt mijn dikke reet ook al wat lager te hangen in de wagen (een kleine 10cm ofzo zeker ?) en zal het zwaartepunt wat lager komen te liggen, plus is het ook de bedoeling dat de bestuurder ook wat overtollige bagage verliest.
is dit "voldoende" of zijn er nog andere ('makkelijke') dingen die ik kan doen om dit te verhelpen.
b ni
ABS blok wordt zowizo uitgebouwd zodra de grotere HRC + RS klauwen er op zitten, scheelt ook al wat gewicht voorin)
Kunnen de heren (& dames) hier wat raad & info verschaffen ? De bedoeling is trouwens niet om nog eens 2000/3000 euro uit te gaan geven aan "speciale" dingen of dergelijke. Dus kom aub niet af met alle bouten te vervangen door titanium bouten ofzo om gewicht te sparen