Renaultclubbelgie.be

Het is do apr 25, 2024 5:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 9:18 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
Heren,

na dit weekeind heb ik een paar dingen gemerkt aan de Clio die ik zou willen veranderen.

een lijstje:

1) Banden (voor & achter )zijn moeillijk warm te krijgen ook al staan ze op 1.9 toespoor langs elke kant (-3.8 dus) met -2.2° Neg. Camber op elk wiel
2) Kontje is nogal schuiverig
3) de wagen "voelt" te zwaar aan (is deels mijn eigen fout ook, ben geen lichtgewicht)



Punt 1

heb ik gemerkt na mijn 1e opwarm rondje. De bedoeling was om "rustig" te rijden op een circuit waar ik die dag nog niet gereden had (en niet wist hoe de baan lag) (Nordschleife trouwens). Ik heb "rustig" gereden maar de clio toch laten werken, voornamelijk in de bochten. Uiteindelijk gemerkt na het 1e rondje dat de banden wel al opgeruwd waren, maar niet warm. Ik kon ze namelijk nog gewoon aanraken en ze waren niet speciaal warm te noemen. (niet meer of minder dan "gewoon" snelweg werk"

Ik had ook het gevoel dat ze (omdat ze te koud stonden) niet genoeg grip hadden.
Koud staan ze op 2Bar voor, 2.1 Achter (warm nog niet kunnen meten, te lang in file gestaan bij afrijden van de ring om accuraat te kunnen meten)

Nu is de vraag, "wat doe ik verkeerd" (en antwoord nu niet "je gaat niet snel genoeg", dat is de bedoeling van een opwarm rondje, om niet voluit te gaan maar wel op te warmen).
Met 1.9 toespoor langs elke kant zou ik denken dat de banden van zichzelf al vrij goed zouden opwarmen. Zeker als je even 20Km aan bochten gaat beginnen nemen & hier en daar goed in de remmen.

Banden zijn trouwens:
yokohame Advan Neova AD08

Puntje 2:

Het welbekende clio fenomeen, de kont schijft naar mijn zin te snel. deze is nog niet speciaal laag gelegd (momenteel loopt de band 195/50/R15 ongeveer gelijk met de wielrand). Dit zal deels ook aan punt 1 hangen vermoed ik. Bij Adenau Forst ging de kont al gelijk schijven.

Hier weet ik dat ik ofwel een Clio 2 RS achteras kan overbouwen (geen "echte" optie moet ik eerlijk zijn ... toch niet op korte termijn) of de kont nog lager leggen (moet nog gebeuren maar ik zoek eerst nog een nieuwe, kleinere, einddemper).

Ik vraag mij gewoon af of er nog dingen zijn. Zowizo komt de kooi er nog in op korte termijn (of toch allesinds de achterste helft) en ben ik van zin de batterij naar achter te verhuizen. Dat is al "iets" van gewicht & stijfheid achter die er bij komt, maar als ik de achterkant omlaag leg & de kooi er in wissel ik wel heel het achterste interieur & reservewiel + reservewielkooi voor een slordige 10-15 kilo aan chroomstaal & misschien 15kilo aan batterij.

In het "slechtste" geval kan ik een reservewiel langs binnen op de kooi monteren, dan heb ik nog een reservewiel, en ik heb nog wat extra gewicht... maar dat is ook niet de bedoeling op zich. De bedoeling is enkel het essentiële aan gewicht te behouden, al de rest er uit.

puntje 3:

De wagen voelt heel "zwaar" aan. vooral in de bochten voelt hij niet zo licht als ik zou willen dat hij voelt. Deels is dit ook mijn eigen schuld (zoals gezegd ben zelf ook geen lichtgewicht) maar ik vroeg mij ook af wat ik hier nog aan kan doen ?

Plan is zowizo om tegen volgend seizoen kuipjes er in te steken, dan komt mijn dikke reet ook al wat lager te hangen in de wagen (een kleine 10cm ofzo zeker ?) en zal het zwaartepunt wat lager komen te liggen, plus is het ook de bedoeling dat de bestuurder ook wat overtollige bagage verliest.

is dit "voldoende" of zijn er nog andere ('makkelijke') dingen die ik kan doen om dit te verhelpen.
b ni
ABS blok wordt zowizo uitgebouwd zodra de grotere HRC + RS klauwen er op zitten, scheelt ook al wat gewicht voorin)



Kunnen de heren (& dames) hier wat raad & info verschaffen ? De bedoeling is trouwens niet om nog eens 2000/3000 euro uit te gaan geven aan "speciale" dingen of dergelijke. Dus kom aub niet af met alle bouten te vervangen door titanium bouten ofzo om gewicht te sparen :lol:

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 10:03 am 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
je hebt zelf de nodige antwoorden al gegeven. Begin met de achteras strakker te zetten (lager). Camber op de achteras kan ook steeds met shim's. Reservewiel en alle zooi verwijderen klinkt goed maar dan haal je wederom gewicht weg uit het "tricky deel". Ikzelf heb nu proflex voor de achteras, kost wat maar je krijgt er een enorm voordeel voor terug.

Hou het wel leuk voor jezelf, ga geen kapitalen uitgeven en leer de auto te rijden zoals hij staat. Geld uitgeven is makkelijk maar het blijft een 1.8

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 10:48 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
ja ik wil eigenlijk "niets" uitgeven zal ik maar zeggen.

zoals je zegt, geld uitgeven is makkelijk, maar niet de bedoeling. ik zoek de "gratis" PK's en de fijnere afstelling.

enige wat ik nog wil uitgeven voor volgend seizoen is een setje degelijke kuipjes (of 1 goede voor mij, 1 "ok" voor de bijzit) en 4 (of 5) punts harnas. Dan houd het echt wel op.
Zoals je zegt, ik wil eerst de wagen goed leren kennen en goed leren rijden

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 6:42 pm 
Offline

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:55 pm
Berichten: 585
Ivm de bandentemperatuur hangt dat zeer fel af van de omgevingstemperatuur en van de temperatuur van de baan zelf.
Je moet echt direct meten als je eraf komt, pas dan kan je vergelijken en conclusies trekken.
En je kan de Nordschleife niet vergelijken met een "gewoon" circuit. Op Zolder bv ga je uw banden veel sneller warm kunnen rijden dan op de Ring. Zolder is veel bruter, korter en intensiever voor de banden. De Nordschleife is ook een zeer moeilijk en zo gevarieerd circuit dat het uitzonderlijk moeilijk is om een goede afstelling te vinden.
Uw camber staat op -2,2°, zeker dat dit niet teveel is voor de Nordschleife? Als je teveel camber heb, worden de banden alleen warm aan de binnenkant en is uw loopvlak veel te klein. Desnoods meten met een externe temperatuur meter; tegen uw band houden en verschil in termperatuur meten tussen buitenkant, midden en binnenkant, maar ook dit moet onmiddellijk nadat je van circuit afkomt.

De AD08 is zeker een goede band, dus grip moet je genoeg hebben. Maar als de afstelling te aggressief is, ga je daar ook geen voordeel uithalen en zeker niet op de Ring.

Het is zeer moeilijk om een goede afstelling te vinden en voor elk circuit is er eigenlijk een andere afstelling nodig. Elke wijziging heeft invloed op verschillende factoren:
banden
schokdempers - veren (bump - rebound)
camber
toespoor
stabilisator stangen
...

_________________
?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 9:18 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
qua upgrades staat de wagen als volgt (mocht het handig zijn):

Compleet stock met uitzondering:
- Yokohama Advan Neova AD08 op Technomagnesio Sport velgen (size: 15" 6.5J gewicht:8.0/velg)
- FK KonigSport schroefset voor Williams met Koni inserts, niet in hardheid verstelbaar
- -2.2° Camber
- -1.9 toespoor (per wiel)
- Williams Draagarmen
- Williams (Megane CUP eigenlijk) Stabi stang
- Powerflex Paars rondom rond
- Powerflex Geel dogbone


Ik denk dat ik het toespoor zowizo wat minder ga laten zetten, eerder richting de -1.2 ofzo zoals hij eerder stond. voelde minder zenuwachtig aan naar mijn aanvoelen & de banden schreeuwden wel meer maar zonder uitbreken. M.a.w. veel lawaai maar blijven grippen.

Als er nog ideëen zijn of dingen die ik kan doen (die "gratis" tot zeer goedkoop zijn) hoor ik het graag !

alle goede raad & info is meegenomen !

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling