Renaultclubbelgie.be

Het is di jan 18, 2022 6:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 12:13 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
Heren (en dames),

welke uitlijning gebruiken jullie voor het al dan niet betere circuit werk ?

Ik moet de clio binnenkort nog's laten uitlijnen voor het ring weekeind & zolder sessies, maar vorig jaar stond ik afgesteld op:

- negatief 2.5° camber op elke kant
- 1.9mm toe-in elke kant (vrij veel) dus


Aangezien ik veel op de ring te vinden ben, en een clio toch voornamelijk een bochtenmachine is dacht ik om te switchen naar:
- negatief 3.0° Camber op elke kant (ongeveer)
- 0.5 tot max 1.0 toe-OUT elke kant

Waarom ?

Omdat toe-in straightline stabiliteit geeft, maar toe-out het stuurgedrag normaal ten goede komt. (lezen, enkel ervaring met Toe-In en wat prutsen op GT 5 ;) )

Mijn enige "probleem" hiermee is dat de Grand Prix sinds zijn nieuwe motor-kuur en alles toch... "vlot" richting de hogere snelheden kachelt en ik me af vraag of toe-out niet TE nerveus gaat worden, vooral dan op de ring heb ik liever meer stabiliteit / Strakker zijn spoor volgen dan dat hij wat "nerveus" is.

Welke set-up's draaien jullie en wat is de reden er achter ?

+ Welke zou je "aanraden" voor circuit zoals de ring en tot op een bepaalde hoogte zolder ?

Alvast merci voor de info & raad heren ! (en dames ?)

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 9:41 am 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
3° ? / \ ...Succes ! :lol:

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 9:59 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
Ik neem aan dat jij 3° negatief te veel vind Jo ? :)

Bandenslijtage boeit me eerlijk gezegd zo veel niet ... als ik daar over ga beginnen neuten kan ik beter met de fiets gaan :lol:
Vorig jaar stond'ie op 2.5° negatief, ik dacht nu richting 3 te gaan omdat ik van Bart had gelezen (of BartV misschien) dat 3° zowat het maximum is waar je "profijt" van haalt.

Maar, daar gaat het topic zowat over, feedback, ervaring en aanbeveling :)

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 10:32 am 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
3° geeft al een enorme weerstand, das punt 1. Bandenslijtage is een bijzaak. Heel nerveus bij rechtuit en zelfs bij lange snelle bochten. Voor 3° aanpassen betekent in principe dat je achteraan ook 1 tot 1.5° negatief moet gaan anders werkt de balans van de auto meer in uw nadeel dan voordeel. Meer kan ik er ni over zeggen, de keuze is aan U.

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 10:52 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
Okido, dat is de feedback die'k nodig heb :)

Ik zal het even anders verwoorden:
ik zoek een uitlijning waarmee de bochten mijn sterkste punt zijn. Rechtuit wordt'k toch ingehaald door alle soorten oude BMW's of iets dat er nog maar uit ziet alsof er nen turbo op staat :lol: Dus ik wil op de technische (bochten) stukken zo min mogelijk mijne voet lichten / Zo snel mogelijk erdoor :lol: :lol:

Terug naar de 2° tot 2.5° negatief vooraan en ipv toespoor uitspoor ? pakweg 0.5/0.7 uitspoor weers kant ? of is dat nog te veel qua camber ?

achterkant ga'k nog voor kijken of'k hem nog verlaagd krijg, camber daar op zetten kan zowizo (nog) niet. achter ophanging is op dat gebied nog compleet standaard.


Ik wil'm echt zo stabiel mogelijk, zowel bij snelheid rechttoe als lange snelle bochten & bij het betere bochten werk (zowel snel als traag). Ik heb echter geen enkel ervaring met uitlijning en de effecten ervan buiten de uitlijning die ik vorig jaar had (die eigenlijk wel vrij stabiel was).

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 11:14 am 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
Matthi heeft 1.5° voor en die gaat nogthans ook goed. Mssn ligt het aan het chauffeurken ? :mrgreen:

Volgens mij zijde een beetje(veel) het noorden kwijt, daarmee bedoel ik, blindstaren op het circuit is uit den boze. Je kan nooit een vergelijk maken tussen de openbare (belgische) kraters (lees:weg) en een proper gestreken circuit. Daar gade al in de mist want het is het één of het ander. Gade voor een compromis tussen beide ga je proefondervindelijk moeten testen met de ophanging. Ik weet niet of je ooit al met 3°, goed afgesteld, gereden hebt op de openbare weg maar ik kan U verzekeren dat het karakter van dien otto serieus nerveus is. Daar komt ook nog eens bij dat uwe clio daar NIET op voorzien is. Die is veels te slap om met zo'n camber te gaan rijden. Eerste opdracht, gewichtskuur ! Tweede opdracht, zo stijf mogelijk maken. Derde opdracht, testen tussen openbare weg en circuit en ophanging afstellen. En als je dat allemaal voor elkaar hebt dan ga je een andere auto aanschaffen met meer vermogen :lol:

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 11:21 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2011 1:05 pm
Berichten: 89
Woonplaats: stabroek
welk merk banden en hoeveel inch ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 11:35 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 13, 2011 11:25 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Boom
Yokohama AD08
195/50/R15

_________________
"Revvin' up your engine. Listen to her howlin' roar.
Metal under tension. Beggin' you to touch and go ..."


Infamous quotes: "Jo,... Vroagske ..."
Laguna I PROJECT
R21 Turbo QUADRA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 11:46 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2011 1:05 pm
Berichten: 89
Woonplaats: stabroek
als ik me ni vergis zette ik de clio van jan wouters vroeger altijd op 2.10 camber vooraan en 1.20 camber achteraan . op de 195/50/r15
da was wel op de zolder afstelling .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2013 11:48 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2011 1:05 pm
Berichten: 89
Woonplaats: stabroek
Entity schreef:
Yokohama AD08
195/50/R15


hmmm lekkere bandjes !


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling