Renaultclubbelgie.be

Het is di jan 25, 2022 3:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: zo okt 19, 2014 2:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 19, 2012 4:31 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Sint-Truiden
Ik zit met een klein probleemke waar ik nie dadelijk een oorzaak, laat staan een oplossing voor weet.
Hopelijk is hier iemand die er raad mee weet.

Begin juli heb ik een kleine upgrade gedaan aan de 5 door een andere IC te steken met dubbele capaciteit en een 2.5" uitlaat van achter de downpipe.
Kort hierna, misschien 20km gereden, kwam er wanneer ik stopte een blauwe wolk voorbij. Ik dacht onmiddellijk dat de turbo aan het sterven was dus deze maar gedemonteerd en bij turbo service binnengedaan. Deze heeft hier een revisie en upgrade naar 360° lagers gekregen dus alles terug ok.
Blijkbaar waren er vuildeeltjes uit de olie mee door de turbo gegaan want er waren "hakjes" in de as te zien. Turbo terug gemonteerd en ineens de motor een inwendige kuisbeurt gegeven met een spoeling en de olie vervangen door castrol 10w60.
Tijd voor een testrit maar al na een paar 100 meter merkte ik dat de wagen niet meer zo hevig was als voorheen. Ik dacht dat deze nog wat diende ingereden te worden maar 500km later was het nog steeds hetzelfde. Dan eens de drukmeter eraan gehangen en inderdaad, ik raakte maar maximum tot 0.9bar waar ik ervoor tot 1.1bar raakte. Dan de turbo wat bijgedraaid maar nog steeds max 0.95bar.

Ik heb ook alreeds de originele IC teruggestoken om eens te testen maar hier hing het niet aan. Misschien door die uitlaat? Maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn en welke oplossingen zou ik kunnen proberen?
Hopelijk weet er iemand raad.

Groeten

Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 10:57 pm 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
actuator mee vervangen of nog steeds de originele ? Waar neem je je vaccum voor de actuator en is dat een rechtstreekse lijn of zit er nog iets anders op ?

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 5:51 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 19, 2012 4:31 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Sint-Truiden
Jo

actuator is niet mee vervangen maar was al gedaan door vorige eigenaar. Is mee getest bij Turbo service en werkte goed. Daar draaide hij wel een druk van 1.1bar.

Hier een foto van de setup:

Afbeelding

Die nippel die in het rood omcirkeld staat is nooit aangesloten geweest. Kan dit kwaad? En waar hoort die op aangesloten te zijn?



Dit zijn 2 foto's van de setup voor de motor uit mekaar ging:

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het wel iets anders en gekoppeld door een T-stuk. Zou dit al het verschil kunnen betekenen?


Kan er iemand een paar foto's posten hoe het beter zou zijn? Eventueel van de "cup"-setup?


Alle hulp en uitleg welkom! Ook over hoe het absoluut niet moest als ik dit zo gedaan heb... :?


Alvast bedankt!

Jeroen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 6:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 30, 2012 11:19 pm
Berichten: 623
Woonplaats: Ekeren
De nippel in de rode cirkel daar moet je een darm aanhangen die naar de onderkant word geleid thv de voortrein. Hier kan volop benzine uitkomen als het pakkingetje daar erdoor zit zo kan je wel eens een brandje veroorzaken.

Of je verliest ergens druk en of was de darm op de wasegate meer toegespitst dmv de andere aansluiting? Maar eventuele optie's :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 8:08 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 19, 2012 4:31 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Sint-Truiden
Gewoon een darmke aanhangen als eventuele "overloop" voor moest da pakkingske erdoor zitten tot beneden met opening daar?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: wo okt 22, 2014 9:17 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 30, 2012 11:19 pm
Berichten: 623
Woonplaats: Ekeren
Jep met open einde benzine kan dan langst daar weg moest dit voorvallen merk je gou als de wagen volop naar benzine ruikt en je verbruikt ineens meer :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: do okt 23, 2014 1:39 pm 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
heel simpel gezegd: van 3 naar 1 (voeding onder de gasklep naar de actuator) ZONDER enige andere aftakking erop. Enkel die van de ontsteking kan je er nog bijzetten maar liever ook niet. De twee aansluitingen op de gasklepbocht overbrug je gewoon.

Je spreekt van 1.1 bar maar waar is dat gemeten ? Onder of boven de gasklep ?

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: do okt 23, 2014 9:55 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 19, 2012 4:31 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Sint-Truiden
Jo

Ik veronderstel dat je van 3 naar 2 bedoelt maar snap het wel. Ga dit in het weekend eens omzetten.

Die 1.1 is gemeten boven de gasklep.

Gr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: vr okt 24, 2014 9:21 am 
Offline

Geregistreerd: zo aug 02, 2009 10:53 am
Berichten: 3881
Woonplaats: Temst-city
Van de voeding onder de gasklep rechtstreeks naar de actuator. Daar kan zelfs een gewone bleedvalve tussen.

De dubbele aansluiting op de gasklepbocht met elkaar verbinden.

klaar.

_________________
"Alles past, zolang je het maar aanpast"
"Ik rijd electrisch ! Er zit een batterij in !"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Turbo probleem 5 GT?
BerichtGeplaatst: do okt 30, 2014 7:29 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 19, 2012 4:31 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Sint-Truiden
Ik heb eindelijk de tijd gevonden om de 5 in cup-modus te zetten en heb er vandaag wat mee getest.
Hij voelt idd vinniger aan maar komt in het beste geval enkel met een kleine piek tot de 1bar.
Ik heb toch de indruk dat het wat te maken kan hebben met die IC en uitlaat.
Ga binnenkort eens terug ombouwen naar origineel en alle leidingen dubbel checken.
Hopelijk komt er dan iets uit de bus...

Andere ideeën en voorstellen nog steeds welkom.

Grtz


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling