Renaultclubbelgie.be

Het is di jan 25, 2022 4:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nokkenassen F7P en F7R
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2015 9:22 pm 

Iemand die hier een antwoord op heeft ?

Ik ben met een F7R (de originele poelies, hoge comp pistons en F9Q krukas) bezig en heb nog een F7P liggen. Is het mogelijk om de nokkenassen van een F7P te gebruiken ?
Uiteraard voorlopig met de originele poelies. Mettertijd wil ik er verstelbare opzetten maar wil eerste de motor draaiend hebben. Als de motor is ingelopen ga ik verder met custom chip en computer.
Mijn inziens zijn die scherper als die van een F7R. Ik heb al gezocht en vergeleken maar stokken naast elkaar houden is geen meten.
Kan ook vrij weinig gegevens vinden over de scherpte, graden, sluithoeken etc

Nu is het met de F9Q krukas dat je de inlaat nokkenas op bdp een tand eerder moet zetten, Is dit ook met de F7P (indien dit kan uiteraard) ?

Zal me binnenkort even voorstellen met alle gegevens erbij ;-)
Ivm werkzaamheden voorlopig geen tijd, haha

Mercikes alvast !

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2015 9:43 am 

Altijd leuke projectjes !

Het nokkenassen verhaal bij de F motoren is enigsinds te verwaarlozen. Een P heeft een hoogtoerig gedrag en iets kleinere kleppen, we spreken over 1 tot 1.5 mm. De lift is nagenoeg hetzelfde als die van de F7R-700 (Williams) Ik heb een idee waar je naartoe wil met deze ombouw maar op een atmo kan ik enkel adviseren om de nokkenassen van een megane 1 te gebruiken. Je mag niet vergeten dat je aan de gang bent met een F9Q diesel kruk (of Williams kruk->hetzelfde) en deze hebben niet zo graag dat hoogtoerig gedrag.

Wat de timing betreft, ga NIET uit van de merktekens. Het is zo simpel als en klaar als klontjeswater (wtf?).

Zet pistonneke nr1, vliegwielkant, op bdp. Dit is het hoogste punt van de piston (boven dus). Zet nu zelf een merkteken loodrecht op de poulie en onderblok.

Je nokkenassen is nog makkelijker, op het kleppendeksel zitten 2 inkepingen en op je nokkenassen heb je merktekens. Deze zet je loodrecht op elkaar. Het is mogelijk dat je de uitlaatkant even moet tegenhouden vanwege de druk (open klep).

Et voila, hier is timing, riem rond en klaar.

Als wij timingen zetten kijken we NOOIT naar de oem merktekens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2015 12:05 pm 

Haha, zijn zeer leuke projectjes. Wel vaker dit gedaan maar dan met standaard nokken van de megane en de diesel krukas. Toen niet de f7p nokkenassen gebruikt, daarom mijn vraag.
Zat daar namelijk al aan te twijfelen of dit zou werken. Optisch scheelt het allemaal niet, niet veel althans en dat is enkel te meten.
Daar heb ik geen tools voor, helaas.

De timing heb ik al op orde, dus dat gaat geen probleem geven en zal dan de f7r nokken steken.

Ik ben alleen vergeten hoe het nu zat met iets koppeltoename, was het nu de uitlaatkant een tand eerder of inlaatkant een tand later zetten.
Voor de crossers zet ik de uitlaat altijd een tand vroeger, standaard setup, en dit is redelijk merkbaar qua rijdgedrag en oppikken van de motor. Voor het gevoel althans loopt het stukken beter.

Nu was het verhaal dat ik ergens, don't know where, een verhaal had gelezen waar iemand de nokkenassen 2 tanden had verzet. 1 op de inlaat en 1 aan de uitlaat zijde. Dit kan ik echter nergens meer vinden. Daar was ook een dyno run bij gezet en qua koppel en pk's scheelde het wel wat. Toen echter eens snel overlopen en niet bij stil gestaan. Ander merk en niet van toepassing in die tijd. Iemand die dit herkent ?

Zou het uiteindelijk veel kunnen opleveren om er verstelbare nokkenas poelie's op te zetten ? Ik denk zelf van niet, wel dat je wat verschil kan maken maar of dit echt merkbaar is. Daar twijfel ik aan voor een atmosferische motor. Dat zal dan ook afgesteld moeten worden op een testbank met evt een programmeerbare chip.

Of dit soort aanpassingen het gewenste opleveren zal niet zijn en daar wegen de kosten niet af tegen de toename.

Uiteindelijk wordt het geen trailerbitch en zal het een daily blijven

Merci voor de uitleg, Jo.
Ik ga er in ieder geval mee aan de slag ;-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]